Opgaver

1.       Læs kilden: ”Den franske erklæring om menneskerettigheder” og forklar med jeres egne ord, hvad den handler om.


2.       Genkender I nogle af borgerens rettigheder fra kilden?


3.       Hvor har mennesket dets rettigheder fra i følge kilden?


4.       Robespierre var med i nationalforsamlingen, der lavede erklæringen om menneskerettigheder. Og han blev i 1793 leder af revolutionen. Det var en tid med vold, magt, terror og overgreb over for befolkningen.
Hvorfor tror i Robespierre fandt det nødvendigt at bruge vold og magt i sin periode som leder?


5.       Diskuter hvilken betydning, den franske revolution har haft for eftertiden og dermed jer. Tag evt. udgangspunkt i nedenstående spørgsmål.

·         Hvilke rettigheder har I derhjemme?


·         Hvilke rettigheder har I i skolen?


·         Skal alle mennesker have de samme rettigheder? Er der fx forskel på rettigheder for børn og for voksne?


·         Hvilke pligter har I derhjemme?


·         Hvilke pligter har I i skolen?


·         Skal alle mennesker have de samme pligter? Er der fx forskel på pligter for børn og for voksne?


·         Er der nogen uretfærdige regler, rettigheder eller pligter?