1.
Læs kilden: ”Den franske erklæring om menneskerettigheder” og forklar med jeres
egne ord, hvad den handler om.
2.
Genkender I nogle af borgerens rettigheder fra
kilden?
3.
Hvor har mennesket dets rettigheder fra i følge
kilden?
4.
Robespierre var med i nationalforsamlingen, der
lavede erklæringen om menneskerettigheder. Og han blev i 1793 leder af revolutionen.
Det var en tid med vold, magt, terror og overgreb over for befolkningen.
Hvorfor tror i Robespierre fandt det nødvendigt at bruge vold og magt i sin
periode som leder?
5. Diskuter hvilken betydning, den franske revolution har haft for eftertiden og dermed jer. Tag evt. udgangspunkt i nedenstående spørgsmål.
·
Hvilke rettigheder har I derhjemme?
·
Hvilke rettigheder har I i
skolen?
·
Skal alle mennesker have de samme rettigheder?
Er der fx forskel på rettigheder for børn og for voksne?
·
Hvilke pligter har I derhjemme?
·
Hvilke pligter har I i
skolen?
·
Skal alle mennesker have de samme pligter? Er
der fx forskel på pligter for børn og for voksne?
· Er der nogen uretfærdige regler, rettigheder eller pligter?